İlk Çalıştırma ve Kalibrasyon Nasıl Olmalı?


Ana sayfa Forum Reprap, Kendin yap… İlk Çalıştırma ve Kalibrasyon Nasıl Olmalı?

Bu konu 38 yanıt ve 4 izleyen içeriyor ve en son  NizamıCedid tarafından 2 yıl 9 ay önce tarihinde güncellendi.

15 yazı görüntüleniyor - 16 ile 30 arası (toplam 39)
  • Yazar
    Yazılar
  • #707

    TECHnic
    Katılımcı

    Fatih abinin eklediği aşağıdaki resimde, heating block yazan yerin üstündeki kısım (sanırım heat champer adındaki bölüm oluyor) da sıcak blok ta eriyen fazla malzeme buraya çıkıyor ve burda da erime eşik değerinin altında olduğu için soğuyor ve filamani buraya sıkıştırıyor (anladığım kadarı ile…).

    Ne yapmam lazım anlıyamadım. Yavaş yavaş ve azar azar ilerlettiğim halde böyle bir sıkıntı var!!!

    res


      Quote
    #712

    botmaker
    Yönetici

    Önce filaman ölçüsü ile ilgili soruna yanıt veriyim : arduino üzerinden config.h dosyasını editlemen gerekiyor.

    Bu donma olayı hangi malzemede oluyor ? ABS mi PLA mı ?

    Malzemenin çapını ölçmede fayda var bazen 3mm diye 3.1mm olabiliyor bu da ısınınca sıkışma yapıyor. Çinden gelen kalitesiz malzemelerde oluyor bu durum.


      Quote
    #714

    TECHnic
    Katılımcı

    Biraz daha uğraşıyım diye oturdum başına. Fakat nasıl olduğunu anlayamadım bir tane daha step motor sürücü yaktım. Daha önce bir tane de yakmıştım onu da nasıl olduğunu anlamadım (gerçi bu fazlaydı zaten), daha doğru düzgün çalıştırmadım bile…

    Tak çıkar yaparken sanırım birşeyler oluyor 😀

    Neyse artık alacam tekrar…

    Üzerindekiler a4988 di fakat şimdi DRV8825 gördüm arasındaki fark nedir? Kullanan arkadaş varmı?


      Quote
    #715

    botmaker
    Yönetici

    DVR 8825’i Direk kullanabilirsin fark yok yeni modeli. Bu arada karttan USB kablosu ve Power supply bağlantılarını çıkarmadan step sürücüleri çıkarmaya çalışırsan ya da kısa devre vs yapacak şekilde dokunursan yanabiliyor.


      Quote
    #716

    TECHnic
    Katılımcı

    Power takılı iken step sürücüyü çıkarmadım ama motor kablosunu çıkarıp taktım. Ondan sonra oldu. Fakat sanki; üzerine termal bant ile yapıştırdığım soğutucular çok sağlam olmadı oynayabiliyor, bunlar oynamış olabilir gibi geliyor, oynayıp boardun pillerine değmiş olabilir gibi geliyor, tabi bu da kısa devre 😀 …


      Quote
    #717

    TECHnic
    Katılımcı

    Neyse artık 4 adet alacağım A4988 olandan…


      Quote
    #718

    TECHnic
    Katılımcı

    Bu arada da extruder ile ilgili ayarlara bakıyım.

    Fan takıyım ve tekrar deneyim…


      Quote
    #724

    botmaker
    Yönetici

    Malzeme ABS ise fana gerek olmaması lazım. Daha önce de belirttiğim gibi malzeme problemli olabilir


      Quote
    #992

    TECHnic
    Katılımcı

    Ben, bu nozzle ın tıkanma sorununu halen çözemedim.

    Malzemeyi sürüyorum gitmiyor, bir yerde tıkanıyor. J Heatı söktüm yerinden tekrar ve ısıtıp elime oraya sığacak şekilde uzun vida vb ile itekliyorum, vidanın etrafına erimiş malzeme sarılıyor fakat nozzle dan hiç bir şey çıkmıyor…

    Nozzle 0,3 lük, önden ince tel sokayım dedim o da olmuyor yani sokamadım. Fakat tahminimce nozzle tıkalı.

    200 derecenin üstünde ısıtım 230 lara kadar geldi gayette iyi ısınıyor fakat erimiş malzeme bir türlü çıkmıyor…


      Quote
    #993

    TECHnic
    Katılımcı

    Bu arada, bir arkadaşımdan güçlü bir power buldum (CNC için almış fakat kullanmamış ben de istedim verdi) neyse, power gelince hemen yatağı ısıtıyım dedim fakat o da ne? bir anda duman hemen fişten çektim bir baktım, yatağı ısıtan :Mosfet deli gibi ısınıyor ve duman çıkıyor. Bu da neden yandı anlamadım.

    Adını aldım da bakacam elektronikçilere. bulabilirsem aynısı alacam yoksa artık aynı amperde bir muadilini alacağım…


      Quote
    #996

    TECHnic
    Katılımcı

    MOSFET işini, boşta duran yani D9 çıkışı ikinci Hotend de kullanılan mosfeti söktüm ve yanan mosfetin yerine lehimledim. Daha sonra hotbedi tekrar aktif ettim ve yine aynı sonuç. İkinci mosfette yandı…

    Hotendi denedim tekrar ısıttım yaklaşık 240 dereceleri gördü ve önünden tel ile tekrar denedim giren yok. İçinde eriyen ve biriken malzemeyi çıkarmıştım, tekrar elimle malzeme sürdüm ama nozzle dan hiçbir şey çıkmıyor. Öyleki malzemenin erime sesini bile duyuyorum malzeme gidiyor (yani eriyor belli) fakat nozzledan çıkan yok.

    Son çare Hotend ve nozzle değiştirecem hatta yeni tip olan Extrudera geçiyim diyorum.

    Ve yorumlarınızı bekliyorum…


      Quote
    #1053

    botmaker
    Yönetici

    Malzeme ABS ise, ABS asetonda çözünebildiği için nozzle’ı söküp tıkanan ucu asetona yatırmayı deneyebilirsiniz.

    Bir diğer yöntem ise, akupunktur iğnesi ile sıcakken nozzle ucunu açmayı denemek. Bazı abs malzemeler için tavsiye edilen sıcaklık 260C olabiliyor. Malzemeyi nerden almıştınız ?

    MOSFET üzerine soğutucu alüminyum blok konması gerekebiliyor. Ancak bahsettiğiniz durum normal değil. Bir yerlerde kısa devre olmuş olabilir. Normalde MOSFET aşırı ısınınca kartın devreyi kesmesi gerekiyor.


      Quote
    #1082

    TECHnic
    Katılımcı

    Aldığım J-Head tümleşik yapmışlar bir şekilde, yani parçaları ayrılmıyor. Nozzle’ı asetona yatıramam ama nozzle baş aşağı duracak şekilde batırıp bir deneyim…

    İnce bir şeyler buldum ama bir türlü girmedi daha doğrusu malzeme eğrildi. Nozzle 0,3mm lik dediğiniz iğne olur mu bilmiyorum? Önce bulmak lazım.

    Nette gördüğüm hiçbir rapms da soğutucu görmediğimden gerek yok diye düşündüm baştan. Fakat aynı şeyi Fatih abi ile de görüştüğümüzde söyledi bende birer tane soğutucu aldım. Gerçi daha sonra bir devreden çıkma büyük (4 mosfet için) soğutucu buldum ve onu gövdeye sabitleyip Mosfetleri de onun üzerine taşıyacağım. PCB ısıtıcı levhada sorun var mı bilmiyorum ama çalıştırmadan bir kez daha bakayım.

    Bu arada ABS leri Fatih abi göndermiştir saolsun test çıktılarını almamda kullanayım diye yani kendisinin kullandığı malzemelerden. 200-250 dereceye kadar çıkardım ve aslında erimede sorun değil.


      Quote
    #1258

    TECHnic
    Katılımcı

    Benim printerdaki J-head ve Heated Bed sorunlarım Fatih abinin yardımıyla çözdük.
    Öncelikle J-Headın nozzle tıkanmış. Nozzle sabit olduğu için değiştirilemiyor. Yenisini taktık birkaç değişiklik ile.
    Heated bed ise kısa devreymiş, yani normalde yaklaşık 2,5 ohm direnç göstermesi gerekirken 0 gösteriyordu yani kısadevre. Bunu sonradan anladım tabi. Ama bu arada 3 mosfet yaktık 🙂 Neyse onlar sorun değil de işte boşa zaman geçmiş oldu.
    Olsun bunşar hep tecrübe diyorum.

    Neyse sadete gelelim;
    En sonunda çıktı almaya başladım fakat herhangibir kalibrasyon yapmadım.

    -Aşağıdaki gibi extruder kalibresini yapmak istedim. Extruder hızını 30mm yaptım flamneti 50mm ölçtüm ve 30mm extrude ettim fakat 23mm extrude ettiğini gördüm. Arduino dan marlin FW’ı açtım fakat aşağıda yazan kodu config.h dosyasında göremedim hatta gelişmiş ayarlar dosyasında da göremedim.

    – Ayrıca X-Y-Z eksenlerinin mesafe srnsörünü nasıl yapacağız?
    Verdiğini linkteki dosya ilk çıktı için özellikle kalibre çıktısı için biraz büyük değil mi? Yani kare, küp felan basmak gerekmez mi?

    ” Öncelikle extruder düzgün çalışıyor mu kontrol etmek gerekiyor. Şu aşamalarla yapabilirsin

    1. Filaman ölçümü: filamanı 3-5 farklı yerden ve açıdan kumpas ile ölçüyoruz ortalamasını dilimleme yazılımlarında kullanıyoruz.

    2. Pronterface veya kontrol yazılımı için ne kullanıyorsak. Extrude hızını 30mm/s e ayarlıyoruz ve malzeme eritme ısısına getirip düzgün bir akış sağlayana kadar malzeme extrude ediyoruz.

    3. Filamanı extrudera girdiği bölümden 50mm ölçüyoruz ve kalemle işaretliyoruz. Kumpas kullanmakta fayda var.

    4. Pronterface üzerinden 30mm extrude ediyoruz ve makinenin ne kadar extrude ettiğini ölçüyoruz. Eğer gerçekten 30mm ilerlemişse kalibrasyona gerek yok. Eğer 30mm den farklı ise aşşağıdaki aşamaları uygulamak gerekiyor. 28mm ölçmüş olalım

    5. Arduino yazılımı kullanarak marlin firmware ini açıyoruz ve aşşağıdaki datırı configuration.h dosyasında buluyoruz.

    // X, Y, Z, E steps per unit – Metric Prusa Mendel with Wade extruder:
    float axis_steps_per_unit[ = {80, 80, 3200/1.25,700};

    6.Üstteki satırda 700 yazan sayı sende kaç ise 30 ile çarpıyoruz. 700*30 = 21000

    7. 21000′i 4′üncü adıma ölçütüğümüz sayıye bölüyoruz. 21000/28 = 750

    8. Çıkan sayıyı (750) 700 yazan yere yazıyoruz.

    9. Arduinodan upload ediyoruz.

    Yukarıdaki sistemi kullanarak x-y eksenlerinide kalibre etmek gerekiyor. Z ekseni için ise diş hesabı yapılması gerekiyor.

    Bu aşamadan sonra thingiverse üzerinden basit küpleri kullanarak üretim denemesi yapabilirsin. Makinenin tam performansını sınamak için aşşağıdaki linki kullamak faydalı

    http://www.thingiverse.com/thing:33902


      Quote
    #1260

    TECHnic
    Katılımcı

    Biraz kafa yorunca kalibrasyon işini de hallettik.

    Marlin FW için Arduino da yapılacak olan işlemler:

    Extrude kalibrasyonu daha önce anlatıldığı gibi yaptım fakat orda yazılan kodlar Sprinter FW için geçerli.
    Marlinde config.h dosyasında;

    #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {53.2,53.2,3200/1.25, 625} // default steps per unit for NextDay
    Yukardaki değerler şu şekilde değiştirildi: 79.365,80.128,3200/0.8,815

    bunlar sırasıyla X,Y,Z,E eksenleridir. Z eksenindeki 3200/1.25 M8 lik gijon için eğer M5 lik gijon kullanıyorsanız 3200/0.8 olmalı.

    Extruder değeri için; flament işaretledim 30mm gönderdim ve ölçtüm, 23mm gittiğini gördüm. 625×30/23=815 yazıldı.
    X ve Y ekseni için 53.2 değerleri 50 olarakdeğiştirildi ve sırasıyla
    X 50mm sürüldü 31.5mm gittiği ölçüldü 50×50/31.5=79.365
    Y 50mm sürüldü 31.2mm gittiği ölçüldü 50×50/31.2=80.128
    olarak bulundu. XY nin hesabını yukarda anlatın Extruder hesabına göre hesaplanarak bulundu. Şuanda 50mm sürüldüğünde 50mm gidiyor iki eksende…

    Z eksenide aynı şekilde 10mm sürdüğümde 10mm gidiyor…


      Quote
15 yazı görüntüleniyor - 16 ile 30 arası (toplam 39)

Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.